Thursday, June 30, 2016

Buaya tembaga ramal PM Australia menang pilihanraya umum esok

http://www.youtube.com/watch?v=_IQA-_VGdlw


AGENSI – BURT memilih gambar Turnbull di sebuah kolam di Darwin baru-baru ini sekali gus meramalkan beliau akan memenangi pilihan raya umum Australia.


Malcolm Turnbull

SYDNEY – Seekor buaya tembaga yang menjadi bintang dalam filem Crocodile Dundee meramalkan Perdana Menteri Australia, Malcolm Turnbull bakal memenangi pilihan raya umum negara itu esok.

Buaya jantan itu, Burt yang memiliki panjang 5 meter dan berusia lebih 80 tahun mengambil sedikit masa untuk memilih antara Turnbull dan pemimpin pembangkang daripada Parti Buruh, Bill Shorten.

“Burt perlu berfikir sejenak sebelum membuat ramalan ini,” kata penjaga reptilia itu, James Robinson. Buaya air masin itu tinggal di Teluk Crocosaurus, bandar raya Darwin, utara Australia.

Imej dua pemimpin itu digantung di atas sebuah kolam di mana buaya itu berenang, manakala isi ikan pula diikat di bawah setiap gambar itu.

“Burt mengambil masa enam minit untuk memilih pemenangnya. Buaya ini menarik gambar Turnbull,” kata Robinson.

Buaya seberat 700 kilogram dan pernah memakan tiga buaya betina itu bukan reptilia pertama di tempat tersebut yang pernah membuat ramalan pilihan raya.

“Seekor buaya bernama Big Wendell memilih dengan tepat Tony Abbott sebagai pemenang pilihan raya tiga tahun lalu dan buaya jantan, Harry pula memilih Julia Gillard pada 2010, juga ramalan tepat,” katanya.

Buaya air masin boleh membesar sehingga panjang 7 meter dengan berat lebih 1 tan. Haiwan ganas ini biasa ditemui di utara Australia. – AFP

Artikel Penuh: http://ift.tt/298ScqS