Thursday, June 30, 2016

Caj tersembunyi Astro: Kerajaan akan siasat dakwaan pengadu

KUALA LUMPUR: Kerajaan akan menyiasat dakwaan pengadu yang mendakwa dikenakan caj penalti keterlaluan oleh Astro Malaysia Holdings Berhad (Astro) jika mahu menamatkan kontrak langganan.

Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak, berkata sebarang tindakan yang dilakukan pihak Astro haruslah terikat dengan syarat-syarat ketika mendapat lesen operasi.

Bagaimanapun, katanya, syarikat televisyen berbayar itu boleh dikenakan tindakan jika benar ia melanggar syarat-syarat lesen, namun tidak menyatakan tindakan yang akan dikenakan. “Kita akan siasat sebarang aduan yang diterima oleh mana-mana pengadu dan kita sentiasa mengadakan perbincangan dari semasa ke semasa dengan pihak Astro (untuk selesaikan masalah berbangkit),” katanya selepas merasmikan Majlis Pelancaran ‘All New Yes 4G LTE Network’ di sini, sebentar tadi.

Semalam, seorang pengadu memuat naik status di laman Facebooknya selepas tidak berpuas hati dengan caj penalti yang dikenakan oleh Astro jika mahu menukar pakej dan menamatkan kontrak bersama penyedia saluran televisyen berbayar itu. “Astro buat hal lagi.

Orang tengah rancak tengok Euro 2016, pelan-pelan dia hantar notis naik RM8 untuk pakej sukan. Saya pun dapat notis yang sama, esoknya jugak 29.6.2016 terus telefon Astro nak tukar pakej. “Nak tukar pakej kena caj penalti RM120, dalam empat tahun lepas RM20 je rasanya. Saya tukar fikiran, nak terminate (tutup) terus.

Lama operator buat saya tunggu, lepas tu dimaklumkan kena bayar lebih kurang RM360 untuk terminate (tutup),” katanya. Beliau berkata, caj itu termasuk RM200 untuk penalti; RM88 (bil bulanan) dan RM70 untuk satu bulan notis.

Selanjutnya di : http://ift.tt/296NAov