Thursday, June 30, 2016

Petani China bina kereta kebal



PENG bersama rakannya duduk di atas kereta kebal yang dibina mereka.

Jiaozhou, China: Seorang petani dari sebuah kampung di wilayah Shandong, China membina sebuah kereta kebal yang menyerupai dan berfungsi hampir sama seperti kereta kebal milik tentera negara itu.

Peng Haojie yang berasal dari kampung Wangjia di sini membina kereta kebal berkenaan selepas menghantar anaknya ke sebuah akademi tentera, tetapi tidak berpuas hati dengan sistem pembelajaran di sana.

Kerana tidak berpuas hati, Peng mengambil keputusan untuk membina sebuah replika kereta kebal dari model Type 99 pada Julai tahun lalu.

Peng yang sangat meminati bidang ketenteraan membina kereta kebal tempur itu dengan dibantu beberapa rakannya.

Replika Type 99 yang juga dikenali sebagai ZTZ99 itu dibina hampir sama dengan kereta kebal generasi ketiga buatan China berkenaan yang digunakan tentera sejak 2001.

Kereta kebal ciptaan Peng itu berfungsi hampir sama dengan Type 99 sebenar termasuk kuasa enjin dan sistem transmisi.

Bagaimanapun, kereta kebal itu tidak boleh melepaskan tembakan meriam dan tidak mempunyai sistem pertahanan laser atau mesingan yang dipasang di bumbung.

Kereta kebal yang berukuran 10 meter panjang dan 3.5 meter lebar itu mampu bergerak pada kelajuan 15 kilometer sejam berbanding Type 99 sebenar yang boleh memecut selaju 60 kilometer sejam.

Media China melaporkan, akademi tentera muda Weifang kagum dengan kereta kebal milik Peng itu dan menawarkan harga yang tinggi untuk membelinya.

Kereta kebal itu yang mengambil masa setahun untuk dibina dijangka dihantar ke akademi tentera dalam tempoh beberapa minggu lagi.

Peng berhasrat membina lebih banyak kereta kebal seperti itu bagi menggalakkan generasi muda mengenali aset pertahanan negara.

http://ift.tt/298S5eF