Thursday, June 30, 2016

Nenek dakwa batu meteor terhempas atas bumbung


BUALOM CHALOMPRAI menunjukkan seketul batu meteor yang terhempas ke bumbung rumahnya di daerah Plai Chumphon, wilayah Phitsanulok, kelmarin. AGENSI

BANGKOK 30 Jun – Seorang nenek di Thailand mendakwa menemukan batu meteor apabila ‘objek misteri’ itu dikatakan terhempas ke bumbung rumahnya di daerah Plai Chumphon, wilayah Phitsanulok, semalam.

Portal Bangkok Post melaporkan, Bualom Chalomprai, 65, memberitahu, batu meteor itu ‘terhempas’ pada pukul 7.26 pagi sebelum jatuh di atas lantai dan pecah kepada lima bahagian.

Ujarnya, kejadian berlaku ketika dia sedang bersarapan dan terdengar bunyi dentuman yang kuat.

“Saya keluar memeriksa keadaan sekeliling sebelum menemukan seketul batu besar dan beberapa serpihannya. Batu itu sangat panas apabila saya memegangnya,” katanya.

Bualom berkata, batu itu mungkin jatuh dari angkasa dan akan membawa tuah kepada kehidupannya.

Sementara itu, suaminya, Kittisak, 75, berkata, dia mendengar bunyi letupan kuat di langit kira-kira pukul 7 pagi sebelum ketulan batu berkenaan jatuh di bumbung rumahnya.

Media tempatan melaporkan, penduduk di daerah Nakhon Thai dan Chat Trakan turut mendengar letupan kuat.

Sementara itu, menurut Ketua Jabatan Fizik Universiti Naresuan, Sarawut Tuantam, pihaknya telah melakukan pemeriksaan awal terhadap ketulan batu berkenaan dan merumuskan objek tersebut berkemungkinan besar adalah batu meteor berdasarkan ciri dan keadaannya.

Jelasnya, kerak batu itu berwarna hitam yang menunjukkan objek tersebut terbakar ketika memasuki atmosfera bumi selain didapati mengandungi elemen besi yang memberi tindak balas terhadap magnet.

– See more at: http://ift.tt/29eqICO