Thursday, July 21, 2016

Dewan Perwakilan Rakyat Indonesia Sekat Pokemon Go

JAKARTA – Dewan Perwakilan Rakyat Indonesia menimbang untuk menyekat aplikasi permainan Pokemon Go di perkarangan kompleks tersebut kerana berpendapat aktiviti yang berkaitan denganya hanya sia-sia.

Menurut Jakarta Post, Speaker Ade Komarudin turut merancang untuk melarang terus “buruan” Pokemon di kawasan Dewan selepas berbincang dengan Timbalan Speaker.

Jika aktiviti itu mengganggu produktiviti, lebih baik menghalanya,” kata ahli politik Golkar sambil menambah beliau sedar tentang permainan itu tetapi pernah menggunakannya.

Beliau juga tidak tahu jika mana-mana ahli parlimen terlibat dalam permainan yang disifatkan “tidak berguna” dan “tiada motif”.

Sementara itu, Timbalan Speaker, Fadli Zon dari Parti Gerindra bersetuju dengan cadangan Ade menyekat permainan dan berharap ia dilarang di semua institusi kerajaan.

Istana Negara, Tentera Indonesia (TNI) dan Polis Negara telah mengehadkan permainan “memburu raksasa” digital di premis mereka atas sebab keselamatan.

Sebelum ini, Menteri Pertahanan Ryamizard Ryacudu memberi amaran pemain Pokémon Go mungkin secara tidak sedar merakam maklumat rahsia menggunakan telefon sewaktu memburu makhluk maya ini.

Agensi Perisikan Strategi (BAIS) Pasukan Petugas Siber turut menasihati tenteranya agar tidak menggunakan aplikasi itu di lokasi strategik, terutama sekali di pangkalan tentera untuk mengelakkan sebarang kebocoran maklumat kepada badan-badan perisikan asing.