Wednesday, July 20, 2016

Pengodam dari China kena penjara 4 tahun kerana godam Boeing

[Google translate]

Seorang warga China dijatuhi hukuman pada Rabu lepas di Los Angeles untuk tempoh tahanan hampir empat tahun penjara kerana terlibat dalam plot yang melibatkan pecurian maklumat ketenteraan yang sensitif dari kontraktor pertahanan AS.

Hakim Daerah Christina A. Snyder menghukum Su Bin selama 46 bulan penjara dan memerintahkan beliau membayar denda USD10,000. Di bawah perjanjian rayuan yang ditandatangani awal tahun ini, Su, 51, menghadapi hukuman sehingga lima tahun penjara.

Su Bin ditangkap di Kanada pada tahun 2014 dan mengaku bersalah pada bulan Mac dalam satu tuduhan berkonspirasi untuk mendapatkan akses yang tidak dibenarkan kepada komputer yang dilindungi dan melanggar Akta Senjata Kawalan Eksport dengan mengeksport barang pertahanan dalam Senarai Senjata Amerika terkandung dalam Trafik Antarabangsa dalam Peraturan-Peraturan Senjata Api, kata Jabatan Kehakiman pada hari ini.

Pendakwa berkata Su mengaku mengambil bahagian dalam plot yang melibatkan penggodaman warga asing ke atas sistem komputer kontraktor pertahanan Amerika, termasuk Boeing, untuk mencuri fail mengenai teknologi rahsia ketenteraan.

Dari 2008 hingga 2014, Su Bin berkomunikasi dengan penggodam di China dan memberitahu mereka individu dan entiti mana mereka harus cuba untuk menyusup dan godam. Bersama-sama, ketiga-tiga mereka bekerja untuk menembusi sasaran mereka dan mencuri maklumat untuk tujuan penjualan ke China untuk keuntungan kewangan.

Sumber: http://ift.tt/2aapDvc