Sunday, November 6, 2016

Manipulasi Dalam Peranti Audi

FRANKFURT – Pihak berkuasa Amerika Syarikat menemui perisian dalam beberapa kenderaan Audi yang menurunkan pencemaran karbon dioksida jika ia dikesan sedang digunakan ketika ujian dijalankan.

Menurut laporan media Bild am Sonntag, Lembaga Sumber Udara California (CARB) menemui perisian itu dalam kenderaan transmisi automatik Audi.

Bagaimanapun, CARB dan Audi tidak dapat dihubungi untuk mengulas perkara itu.

Media itu berkata, perisian yang ditemui itu tidak sama seperti yang pernah dijumpai dalam skandal pencemaran diesel pada Volkswagen (VW) – yang juga menggunakannya dalam kereta-kereta yang menggunakan diesel dan gasolin.

Volkswagen ialah syarikat induk Audi.

VW mengakui ia telah memasang perisian yang nyahaktif kawalan pencemaran ke atas lebih daripada 11 juta kenderaan diesel di seluruh dunia, mencetuskan krisis perniagaan kepada pengeluar kereta Jerman itu.

Audi, penyumbang utama kepada keuntungan kumpulan VW, juga mengakui enjin V6 diesel 3.0 liter yang telah dipasang dengan perisian pelepasan kawalan.

Bild am Sonntag berkata, perisian itu ditemui oleh CARB telah dipasang pada kenderaan transmisi automatik tertentu, mengesan sama ada stereng kereta telah bertukar.

Jika bukan, ia menunjukkan keadaan ujian makmal, perisian program anjakan gear yang dihidupkan menyebabkan kurang karbon dioksida berbanding pemanduan biasa.

Jika roda telah bertukar ke segala arah lebih daripada 15 darjah, program ini telah dihentikan, kata akhbar itu.

Audi telah berhenti menggunakan perisian ini pada bulan Mei lalu sebelum CARB mendedahkan berlaku manipulasi dalam model tersebut.